Over mezelf

Hallo daar! Voor zij die hier voor de eerste keer komen, even kort schetsen wie ik ben. Ik ben Leopold, de eerste en enige bloggende beukenboom. Soms ben ik een echte oude bromboom en soms zo enthousiast als een pasgeboren stekje. Doel van deze blog: mensen eens door een andere bril naar de wereld en de natuur laten kijken. Geniet er van!
Natuurlijke groeten,
Leopold

woensdag 21 november 2012

Een teken voor het einde der tijden



Hebben jullie het daarstraks ook gezien? De grijze lucht die precies een roze schijn gaf. Het is het soort lucht dat iets ongelooflijk onvoorspelbaars over zich heeft. Alsof hij twijfelt: zal ik de wereld laten vergaan, of nog niet?
Wij, bomen, blijven daar doorgaans nogal rustig onder. Het is uiteindelijk zo dat geen leven eeuwig is en als boom groei je op met de gedachte: iedere dag kan de laatste zijn. Uiteraard ben ik des te meer dankbaar dat ik hier nu toch al enkele honderden jaren sta.
In ieder geval, dieren lijken veel minder met die gedachte op te groeien. Zij werden vandaag echt compleet gek van die vreemde luchtkleur. Zo rende er een hele eekhoornfamilie de ganse tijd over m’n takken, van uiteinde naar uiteinde, en vogels zaten de longen uit hun lijf te tsjierpen. Ik zag zelfs een hert passeren op een drafje. Dat verraste me even, want ik dacht dat de laatste herten jaren geleden al uit het bos verdwenen waren. Deze verbazing maakte echter snel genoeg plaats voor meer ergernis toen ik een specht in m’n stam voelde spechten. Het ritmische getik deed me daveren.  En de andere vogels ondertussen maar krijsen en die hatelijke eekhoorns maar over mij heen lopen. Ik wou het zo graag kunnen uitschreeuwen van frustratie, maar als boom sta je op zo’n moment machteloos.
Gelukkig maar dat de lucht besloot de wereld niet te laten vergaan vandaag, want ik wil niet dat m’n laatste gedachte ‘klote beesten!’ is. Nee, als de wereld vergaat, liefst zo ongemerkt mogelijk, zonder paniek, zodat alles en iedereen vredig, en hopelijk ook gelukkig, kan komen te gaan. Dank bij voorbaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten